Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

"Samen nadenken over de verkeerscirculatie in de Woonwijk Sint-Pieters-Buiten"

Gastspreker: Patrick Maes, Verkeersdeskundige

Aanvang: 20u00 - Voorziene einde: 22u00 - Aansluitend drankje aangeboden

Plaats: Freinetschool De Sterre-Spits (Maaltebruggestraat 185, 9000 Gent)

Gratis  - Inschrijven noodzakelijk, tegen 24 maart, via deze link (onder "Toevoegen aan winkelwagentje" + Versturen) of door te bellen naar Vormingplus op Tel. 09/224 22 65.

Organisatie: Werkgroep Sint-Pieters-Buiten, Ouderraad Sterre-Spits, Vormingplus, Buurtcomité Waterhoek

Download Flyer (opengeplooid): hier

Het verkeer in de buurt Sint-Pieters-Buiten is de afgelopen jaren sterk toegenomen en er wordt in de toekomst nog veel meer verkeer verwacht. Hoe kunnen we onze buurt leefbaar houden?

Op de eerste buurtavond op 29 januari 2014 kregen we informatie over de gevolgen van te veel fijn stof en werden de huidige en toekomstige problemen met het verkeer in onze buurt toegelicht. Het verslag vind je hier.

We roepen iedereen op om mee te denken over een betere verkeerscirculatie in onze woonwijk. Mail ons tegen 24 maart je ideeën:

Over de verzamelde ideeën gaan we verder brainstormen op donderdag 27 maart 2014. Kom en discussieer mee!

Huidige verkeerssituatie:

  • Sterk toegenomen verkeer
  • Sterk toegenomen sluipverkeer (bv. 80% van de wagens in de Sint-Denijslaan)
  • Onaangepaste rijsnelheden (vb. Sint-Denijslaan, Tuinwijklaan, Maaltebruggestraat,...)
  • Steeds meer verkeersonveilige situaties voor zwakke weggebruikers
  • Toegenomen luchtverontreiniging en lawaai
  • Onvermijdelijke toename van problemen met luchtwegen, hart- en vaatziekten, sociaal-psychologische effecten,...

      Zie onder meer:

Toekomstige verkeerssituatie: Dreigend verkeersinfarct voor Sint-Pieters-Buiten


Hoe houden we onze buurt leefbaar? Vier basisprincipes:

1. Stratenhiërarchie respecteren (zie ook hier):

  • Straten voor doorgaand verkeer (R4, Vaerwyckweg, Krijgslaan, Kortrijksesteenweg)
  • Straten voor wijkontsluiting (Sint-Denijslaan, Voskenslaan): verbinden de woonstraten met de straten voor doorgaand verkeer
  • Woonstraten (alle overige straten): enkel voor bestemmingsverkeer

2. Blijvende bereikbaarheid: alles en iedereen blijft vlot bereikbaar, op elk moment, ook met de wagen

3. "STOP"-principe: voorrang voor Stappers, dan Trappers, dan Openbaar vervoer, en ten slotte Privé gemotoriseerd vervoer

4. Meer groen en minder beton: voor een aangenamere leefomgeving

Hoe kunnen we deze vier principes vertalen in een concreet verkeerscirculatieplan?

Daarover brainstormen we op 27 maart !

Pin It