Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

BronGoogleMapsOvermeers3Een projectontwikkelaar wil achter de Sint-Denijslaan 13 appartementen met ondergrondse parkeergarages en 5 woningen bouwen. Op termijn willen projectontwikkelaars heel de bosrijke groenzone tussen Roosakker en de Valentin Vaerwyckweg volledig verkavelen en verharden. De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

verenigt zich samen met de bewoners van de Sint-Denijslaan tegen dit grootschalige betonproject.

UPDATE 17/05/22: De projectontwikkelaar die het bosrijke binnengebied tussen StDenijslaan-Roosakker-Vaerwyckweg wilde verkavelen, liet vandaag aan Stad Gent weten zijn OMV-aanvraag in te trekken. Omdat de Aanvraag is ingetrokken, is een verdere behandeling van dit dossier en van de vele Bezwaarschriften niet meer aan de orde.

Waarom is de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten tegen dit betonproject ?

De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten is voorstander van een leefbare, groene en gezonde buurt. Door dit betonproject verdwijnt bosrijke natuur grenzend aan het natuurpark Overmeers. Deze groene buffer schermt de buurt bovendien af van het drukke verkeer van de R4.

Wat betekent dit voor de leefbaarheid en de gezondheid van de buurt ?

WG SPB OMV 2022008971Als de nieuwe projectontwikkeling er komt, betekent dit nog meer verkeersdrukte en -lawaai, minder natuur en minder zuivere lucht in de stationsbuurt. Het project houdt mogelijk ook een risico in voor de gezondheid van de bewoners. Een deel van de gronden die verkaveld worden, zijn namelijk vervuild.

Uit een recent bodemonderzoek ter plekke blijkt dat er op minstens één perceel verontreiniging is met de schadelijke en kankerverwekkende stof PAK, lood en zink in de grond en chroom en nikkel in het grondwater.

Bovendien liggen de gronden in overstroombaar, "waterziek", gebied. Als de wijk gebouwd wordt, betekent dit een verdere verharding van de buurt en risico’s voor overstroming van de tuinen en huizen in de wijde omgeving.

Kan je vandaag nog bouwen in overstroombaar gebied ?

De projectontwikkelaar wil er zelfs ondergrondse parkeergarages bouwen ! Men heeft duidelijk geen lessen getrokken uit de waterbom die vorig jaar in juli op Limburg en Wallonië viel. Uit een recente "wat-als-studie" blijkt trouwens dat Gent één van de meest kwetsbare zones is als er zo’n waterbom zou vallen. Door de klimaatverandering krijgen we meer felle regenbuien waardoor de waterlopen en groene zones in het gebied een cruciale rol vervullen om het overtollige water op te vangen, zodat de huizen en tuinen niet overstromen.

Is de stad voorstander van dit nieuwe project ?

WG SPB VerkavelingsplanSDL 18maart22Het lijkt er op dat projectontwikkelaars de groenzones willen volbouwen zonder enige vorm van democratisch debat of democratische controle. Zo is er geen goedgekeurd Masterplan, geen vergund verkavelingsplan en geen goedkeuring van de Gemeenteraad over de nieuwe wegen. 

Voor dit project zullen het College van Burgemeester en Schepen en de Gentse Gemeenteraad kleur moeten bekennen. Uiteindelijk zal de Stad moeten kiezen tussen de leefbaarheid en gezondheid van de buurt of commerciële belangen.

In de Beleidsnota Ruimtelijke Planning verklaart de Stad om te ijveren voor een autoluwe Stationswijk. Zo wil de Stad in de wijk meer inzetten op klimaat, waterbeheer en beplanting.

Het nieuwbouwproject staat ook haaks op de visie van de Stadsbouwmeester op de stationsbuurt. In zijn visienota erkent hij namelijk dat de grote ontwikkelingsprojecten in de Stationsbuurt ten koste gaan van de leefbaarheid van de buurt.

Het project ondermijnt tevens het concept “Groene Ring” uit de Structuurvisie 2030 van Stad Gent. “Groene Ring” betekent de versterking van waardevolle groenzones langsheen de R4. Die zones vormen een zeer belangrijke buffer tegen lawaai en schadelijke uitstootgassen van auto’s.

Tot slot staat dit project ook haaks op het “onthardingsbeleid” dat de Stad voert en het Klimaatplan van Stad Gent. Voor de Venneboswijk in Sint-Denijs-Westrem en de asfaltvlakte ter hoogte van de Congreslaan (aan het Paul de Smet-de Naeyerpark), bijvoorbeeld, heeft de stad een ambitieus “onthardingsplan”.

Kortom, als de Stad trouw blijft aan zijn eigen beleid, kunnen ze dit grootschalige betonproject niet toelaten.

Er is toch een sterke nood aan woningen in Gent ?

Wij erkennen dat er een grote vraag is naar woningen in Gent maar wij vinden niet dat elk project ten koste moet gaan van waardevolle natuur. Dat is de afgelopen 15 jaar op zeer grote schaal gebeurd. Zo verdween tussen augustus 2009 en december 2010 voor de aanleg van Vaerwyckweg tussen Sint-Denijslaan en R4 ruim 12.000 m² waardevol natuurgebied. In 2015 verdween voor de bouw van studentenwoningen in het voormalige park van de Paters Redemptoristen (Overwale/Voskenslaan) 4.000 m² waardevol groen. Vorige winter kapte Infrabel meer dan 100 bomen zonder vergunning in ‘t Reintjesbos in de Sint-Denijslaan. Voor de bouw van een nieuwe sporthal HOGent bestaande uit 4.000 m² sportterreinen verdween opnieuw een grote groenzone in de Sint-Denijslaan.

In de Sint-Denijslaan en directe omgeving, gaat het alleen al over het verdwijnen van, naar schatting, minstens 50.000 m² of 8 voetbalvelden waardevolle natuur en groenzones tijdens de afgelopen 15 jaar.

Kan de buurt  iets doen ?

Vanuit de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten organiseren we de komende jaren een aantal publieksgerichte activiteiten over de leefbaarheid, de woonkwaliteit en het behoud van de groen in de wijde Stationsbuurt.

Alle bewoners van de Stationswijk die dit waardevolle stukje natuur willen redden, kunnen nog tot 7 april een Bezwaarschrift indienen. Een model van Bezwaarschrift, opgesteld door de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten in samenwerking met een aantal experten en juristen vind je hier (zowel in pdf als in MS Word-format). Je kan dit Bezwaarschrift ten laatste op 5 april genaamtekend, ondertekend en gedateerd bezorgen aan de bewoners van Sint-Denijslaan nr. 6 of 8. Die buren zorgen er voor dat alle Bezwaarschriften op tijd bij de het College van Burgemeester en Schepenen terechtkomen.

Kaartje WVDV online 18maart22

 

Pin It