Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

TheLoopArtistsImpression2Op de terreinen van “The Loop” aan Flanders Expo wordt een grootschalige projectontwikkeling gepland, met onder andere een ruim 38.000 m2 groot “Outletcenter”, ruimte voor recreatie, kantoren en een parking van meer dan 4.000 nieuwe parkeerplaatsen. Dit zou 1 tot 3 miljoen (auto)bezoekers per jaar extra aantrekken (bovenop de bezoekers van Ikea en Flanders Expo). De werken voor een deel van de parking (2.046 plaatsen) zijn reeds vergund en gestart in februari 2015.

Deze megalomane plannen leiden tot heel wat protest.

Veel partijen willen de projectontwikkeling niet: Gentse middenstanders, UNIZO, milieuverenigingen, bewoners, nabijgelegen steden zoals Deinze en Sint-Martens-Latem. Zelfs (een deel van) het huidig stadsbestuur wil het niet.

Maar het is zgn. ”beslist beleid”: beleid dat enkele jaren geleden zonder veel ruchtbaarheid werd beslist en zonder dat de consequenties en vooral de uiteindelijke bedoelingen duidelijk werden gemaakt. Het is blijkbaar moeilijk om terug te komen op beslissingen die in de vorige legislatuur zijn genomen, en waarin het stadsbestuur zich blijkbaar zo ver heeft geëngageerd dat het project niet kan worden stopgezet zonder aanzienlijke schadevergoedingen te moeten betalen aan de  projectontwikkelaars.

TheLoopNiettemin zijn er nieuwe inzichten, over fijn stof, over mobiliteit, over klimaat…en de effecten daarvan op de menselijke gezondheid. De maatschappelijke kosten die dit teweeg zal brengen (verkeersproblemen, negatieve effecten op de gezondheid, klimaatseffecten), wegen echter niet op tegen de kosten van de schadevergoeding.

De begeleidende maatregelen die door het huidig bestuur worden voorgesteld om de negatieve effecten te verzachten (zoals fietspaden en de vraag naar meer openbaar vervoer), is als een pleistertje leggen op een open beenbreuk. Bovendien liggen de beslissingen voor een extra treinhalte of extra tramlijn niet bij de Stad en er is absoluut geen garantie dat deze maatregelen er ooit zullen komen.

Tegen de bouwvergunning voor de parking heeft onder andere het Gents Milieufront (GMF) een bezwaarschrift ingediend, en werd door UNIZO en GMF een juridische procedure gestart bij de Raad van Vergunningsbetwistingen. Het GMF roept op tot crowdfunding, om de kosten voor de juridische procedure mee te helpen betalen. De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten doet hierbij een warme oproep om hun vraag te ondersteunen, klik hier.

De belangrijkste argumenten tegen de voorgestelde projectontwikkeling zijn:

  • de negatieve impact op de middenstand in de binnenstad van Gent en andere nabijgelegen steden; 
  • de ernstige verkeersproblemen die dit zal veroorzaken, niet alleen in The Loop zelf, maar tot ver erbuiten (zoals de Kortrijksesteenweg, maar ook in de wijk Sint-Pieters-Buiten zullen we de extra verkeersdruk zeker voelen ! ); 
  • de toename van fijn stof (ook in onze wijk, waar de concentratie fijn stof al te hoog is ! ).

VaerwyckwegIn het Mobiliteitseffecten Rapport (MOBER) “Site Flanders X-Po” (Stad Gent, 2005) werd al uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de verkeersimpact van de beoogde bouwprojecten op Flanders Expo/The Loop op de ruime omgeving. Zo drukte de “Afdeling Wegen en Verkeer (AWV) Oost-Vlaanderen” (blz. 91) haar bezorgdheid uit overde enorme verkeersintensiteiten die door de geplande ontwikkelingen zullen gegenereerd worden, zelfs in de eerste fase. Zoals in de MOBER trouwens aangehaald brengen deze belangrijke risico’s voor de verkeersafwikkeling op het hoofdwegennet (E40 en E17) en het primaire wegennet (B402 en R4). Het probleem van congestie, met stilstaand verkeer op E40 en zelfs op E17, stelt zich al in de huidige toestand bij belangrijke beursactiviteiten. (...) Bovendien komt er nog extra verkeer door de geplande [Red: inmiddels gerealiseerde] verbinding met de stationsomgeving Gent-Sint-Pieters. De recente ervaringen tonen aan dat deze bezorgdheden correct waren. De extra activiteiten op Flanders Expo leiden effectief regelmatig tot congestie in de ruime omgeving, en zorgen ook voor heel wat extra verkeer op het lager wegennet, inclusief de Vaerwyckweg en de St-Denijslaan (zieSynthesedocument Verkeerscirculatieplan”, Werkgroep Sint-Pieters-Buiten, juli 2014, blz. 19 ).

Verder kunnen serieuze vragen worden gesteld bij de economische haalbaarheid van dergelijke megalomane projecten. Er is een tanende consumentenbelangstelling voor dergelijke shoppingcentra en er is hoe dan ook een overaanbod aan winkelruimte

Maar dit laat de projectontwikkelaars blijkbaar allemaal koud. Zowel vanuit economisch als ecologisch oogpunt is dit project onverantwoord en staat het haaks op duurzaamheid. Een dergelijk project met zo een negatieve impact op onze menselijke gezondheid is in strijd met ons grondwettelijk recht op een gezond leefmilieu ! Door het gebrek aan informatie over het project, is er op z’n minst twijfel of de internationale verplichtingen over informatieverstrekking en participatie zijn gerespecteerd: op grond van het Aarhus-Verdrag is de overheid verplicht om tijdig en voldoende informatie te vertrekken. Het hele project wordt gekenmerkt door een typische ‘salami-tactiek’: de verschillende delen van het project worden apart vergund, waardoor het zeer moeilijk wordt om een zicht te krijgen op het geheel.

Bovendien is ook het institutionele kader een wirwar van publiek-private samenwerking, een ‘institutionele bestuurlijke bedrijfssoep’, zoals Pascal Debruyne (onderzoeker Universiteit Gent) dit noemt (zie zijn opiniestuk: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/02/18/uplace-aan-de-leie ).

Dit project is de zoveelste aanslag op de leefbaarheid van onze wijk, na de grootste ondergrondse parking van de Benelux aan het station en de Vaerwyckweg die steeds meer verkeer aanzuigen, de kaalslag op de Redemptoristen-site die een van de zeldzame groene longen in onze buurt vernietigde, …

The Loop zal nog méér verkeer in de wijk brengen, nog méér fijn stof veroorzaken en de leefbaarheid van onze buurt ondermijnen. Als Werkgroep zijn we dan ook resoluut gekant tegen de geplande invulling van The Loop. Onze wijk snakt naar méér groen en minder fijn stof !

 

Neem deel aan de gedachtewisseling op onze Facebook-pagina: https://www.facebook.com/sintpietersbuiten

Onderstaande foto (op datum van 20 juni 2010) : door de aanleg van de Vaerwyckweg (de facto: de aansluiting met de B402, afrit van de E40; capaciteit: ca. 850 auto’s / uur / rijrichting) in het kader van het “Project Gent-Sint-Pieters”, ging in het gebied “Overmeers” ca. 14.000m2 natuur verloren.

 

Aanleg Vaerwyckweg20jun10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Gepubliceerd op: 11maart2015)

Pin It