Vragenlijst
Wij zijn nieuwsgierig naar jouw mening over onze activiteiten.
Vul je ook onze vragenlijst in? http://goo.gl/forms/QGvncfxzLA
Wij zijn nieuwsgierig naar jouw mening over onze activiteiten.
Vul je ook onze vragenlijst in? http://goo.gl/forms/QGvncfxzLA
Kurk is licht, isolerend, elastisch, water- en vuurbestendig én herbruikbaar. Maar helaas niet onuitputtelijk. Kurk is immers gemaakt van de schors van de kurkeik die vooral in Portugal, Spanje, de noordelijke Maghreb, Zuid-Frankrijk en West-Italië groeit. De boom moet minstens 30 tot 40 jaar oud zijn vooraleer de kurk er mag afgehaald worden. Een nieuwe "kurkoogst" kan zelfs maar om de 9 tot 15 jaar gebeuren!
Gooi daarom je wijn-, champagne-, cider- of andere kurken niet zomaar in de vuilnisbak! Ze zijn immers heel goed recycleerbaar: fijngemalen kurk is uitstekend om gebouwen te isoleren.
Piet verzamelt al vele jaren kurk dat door mensen met een beperking verwerkt wordt tot grondstof voor isolatiemateriaal. Zie hiervoor: http://www.marienstede.be/kurk.html.
Draag ook je kurkje bij! Het kurk kan gedeponeerd worden in de ton die staat in de hal van het GEC of bij Piet thuis: Sint-Denijslaan 78.
Autodeelparty’s zijn info-avonden over autodelen in "Tupperware-party-stijl": je krijgt er info over autodelen in het algemeen en over de systemen die in Gent actief zijn in het bijzonder. De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten organiseert weldra twee autodeelparty's in de buurt, respectievelijk op donderdag 28 januari in de Goudenregenstraat 23 en op dinsdag 15 maart in de Sint-Denijslaan 78, telkens om 20u00. De avonden worden georganiseerd samen met het Gents Milieu Front en de vier autodeelorganisaties in Gent (Dégage, Cambio, autodelen.net en Partago). Ze zijn gratis en volledig vrijblijvend. Inschrijven is wel noodzakelijk via www.autodelen.gent/inschrijven. Haast je want het aantal plaatsen is beperkt!
Het Natuurpark Overmeers werd ingericht als compensatie voor de natuur die verloren ging bij de aanleg van de Vaerwyckweg. Het Natuurpark is in beheer van het Stadsbestuur, maar de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten engageerde zich om mee te werken in het beheer. Want zeg nu zelf, voor ons stadsmensen doet het toch deugd eens de handen uit de mouwen te steken in de natuur?
Wil je mee wilgen knotten, hooiland maaien en nog veel meer? Geef ons een seintje op , dan houden we je op de hoogte!
Begin 2013 vroeg de Hogeschool Gent een stedenbouwkundige vergunning aan voor de bouw/uitbreiding van een sporthal, gelegen tussen de huidige sporthal van de HoGent campus Schoonmeersen en de Vaerwyckweg waar hij uitkomt op de Sint-Denijslaan. Hoewel het een architecturaal uitdagend en kwalitatief hoogstaand project leek, hadden heel wat buurtbewoners toch bezwaren tegen de plannen. De bezwaren hadden voornamelijk betrekking op de afwikkeling van de mobiliteit en de vrees voor overlast, vooral ’s avonds en ’s nachts. Het hele project werd nu echter definitief geschrapt.
Vanuit de Voskenslaan zijn er talrijke wegen die toegang verlenen tot de terreinen van de Campus Hogeschool Gent. Op weekdagen worden deze heel intensief gebruikt door studenten. Maar na de schooluren en tijdens het weekend gaan de poorten onherroepelijk dicht. Meer nog, aan de oostkant is het terrein gesloten voor de buurt, maar aan de westkant blijft alles open voor de auto’s van de R4.
Nochtans bieden de terreinen van de Hogeschool een waardevolle rustzone in onze drukke en dicht bevolkte buurt. Je kan er kinderen laten fietsen en op de grasvelden een partijtje voetballen. En bovendien vormen ze een korte en rustige weg naar het Natuurpark Overmeers.
Onze werkgroep bespreekt al enige tijd met het bestuur van de Hogeschool en met Stad Gent of er een mogelijkheid is om het terrein van de campus ook buiten de schooluren open te stellen voor de buurt.
Momenteel is het Natuurpark Overmeers toegankelijk via de hoofdingang in de Sint-Denijslaan en via het fietspad langs de Vaerwyckweg. Nochtans zijn er nog interessante paden die naar het Natuurpark kunnen leiden. Het openstellen van meer trage wegen naar het Natuurpark zou mensen toelaten hun wandeling door het Natuurpark te verlengen en te variëren.
Ook ten oosten van de Voskenslaan vonden we enkele potentiëel nieuwe trage wegen
Vroeger leidden de trage wegen mensen recht door de velden naar de kerk. Vandaag zorgen trage wegen ervoor dat mensen de drukte van de stad kunnen ontvluchten om de schaarse stukjes groen op te zoeken.
In het kader van het Project Trage Wegen ging de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten op zoek naar trage wegen in onze eigen buurt. Ook jij kan je mening geven!
We kregen een nieuw verkeerscirculatieplan van het Stadsbestuur en zien er een aanvaardbaar compromis in. Het plan zal de verkeersdruk door de buurt verminderen, door het sluipverkeer in één richting te weren en in de andere richting te vertragen. We zien wel nog één gevoelige plek in het plan. Er moet vermeden worden dat de Tuinwijklaan met eenrichtingsverkeer een snelweg van Kortrijksesteenweg naar Voskenslaan wordt. Om het plan ook voor deze straat te doen slagen, zal een sterke versmalling van de Tuinwijklaan nodig zijn, best gecombineerd met asverschuivingen.
De details van het plan kan je lezen in dit krantenartikel. En lees ook ons persbericht!