Achttien jaar na de start van Project Gent Sint-P zou men nu eindelijk aan het dak boven sporen 6 en 7 (Afb rechts) van het Station kunnen beginnen. Als tegen eind dit jaar deze 2 sporen “officieel” in gebruik zouden genomen worden, zitten de “Stationswerken” daarmee nét over de helft en zou men dan aan de sporen 5 t.e.m. 1 kunnen beginnen.
Halverwege deze werken presenteert het zgn. “Groot werfbezoek” (23/04/23) zich dan ook als een aangewezen
rondleiding om eens een Stand van Zaken op te maken. Wie echter concrete antwoorden verwachtte op pertinente vragen, was er aan voor de moeite: het “Bezoek” was in de eerste plaats nog maar eens datzelfde promofilmpje met nog steeds diezelfde afgezaagde “toekomstbeelden” (o.m. niet-gecorrigeerde plattegronden met o.a. de afgeschafte K&R naast de tramtunnel) van intussen méér dan 15 jaar geleden, en een strak geregisseerd parcours waarbij bezoekers voortdurend van hot-naar-her gesleurd werden zodat er minimaal tijd bleef voor wat toelichting. En als de gelegenheid daartoe zich per abuis dan toch wél even aanbood, kregen we zowaar een uiteenzetting over de figuur Virginie Loveling (!) en tot-in-den-treure-toe afgezaagde verhaaltjes over welke fantastische realisaties hier binnenkort wel allemaal zullen gaan verrijzen - je zou er bijna bij vergeten dat hier al sedert 2005 een werf loopt.
Op “moeilijke” vragen kregen we jammer genoeg géén antwoorden en dus blijven we op onze honger zitten o.m. wat betreft:
- Hoeveel gaan de Stationswerken nu eigenlijk wel kosten ?
- Wanneer worden die roltrappen aan de Sporen 1-2-3-4-5 eindelijk hersteld ?
- Wanneer komen er aan het Busstation wegmarkeringen die een veilige en comfortabele voetgangerszone afbakenen ?
- Of “de Cel Sanitaire Strategie” (NMBS) na al die jaren intussen al weet hoe het zit met het aantal openbare toiletten in het “drukste station van Vlaanderen” ?
- Wanneer wordt er eindelijk structureel actie ondernomen tegen de fietsenzee op het Maria-Hendrika-plein en heel die berg niet-reglementair geparkeerde fietsen in, aan en rond het Station ?
- Waarom kunnen de trappen naar de fietskelder kant Mathildeplein (zie ook Afb hieronder links) niet gewoon uitgevoerd worden volgens wat in o.m. Nederland courante praktijk is (Afb rechtsonder) ?
- Waarom kan het Mathildeplein -in afwachting van een levendige, aantrekkelijke, verwelkomende, meer definitieve inrichting- niet wat aangenamer ingericht worden met bv pop-up fruitbomen (in verplaatsbare plantenbakken) om deze deprimerende vlakte wat op te vrolijken ?
- Waarom blokkeert NMBS met een ondergronds kantoor de mogelijkheid om de integrale -1 onder/achter het VAC Loveling als fietsparkeergelegenheid in te richten ?
TUP ( = Trek Uw Plan)
We mogen daarbij niet uit het oog verliezen dat PGSP uiteraard géén eilandje-op-zich is, maar gelegen is te midden van (zowel aan de noord- als aan de zuidzijde) dichtbevolkte en -bebouwde woonwijken. Heel de “Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte” (dat de principes en krachtlijnen voor de ontwikkeling van de wijde stationsomgeving voor de komende decennia vorm moet geven) werd na 2 jaar voorbereidend werk (2020-2022) op 27/04/22 door PGSP echter gedegradeerd tot een vrijblijvende “voorstudie”.
(Opm: het zoveelste oplapwerk aan de tramsporen spreekt boekdelen over de visie en het engagement van de Projectpartners GSP).
In de directe omgeving van Gent-Sint-P, te midden van talrijke Kleuter- en Basisscholen, Humaniora’s en Campussen UGent en HOGent, op de intensief gebruikte fietsassen van en naar de exponentieel groeiende Campussen UZGent en Zwijnaarde (TechLaneSciencePark/Ardoyen) blijven er tal van Top-Onveilige Fietspunten. Ook in de verkeerssituatie aan het kruispunt StDenijslaan-Vaerwyckweg-Timichegtunnel komt maar geen verbetering: het optimaliseren van de wachttijden aan de verkeerslichten geldt blijkbaar enkel voor gemotoriseerd verkeer Project Gent Sint-P. Deze toestand zal er voor fietsers/voetgangers niet op vooruitgaan als er ook aan de Timicheg-tunnel een K&R komt …
Project Gent Sint-Potemkin
Daarnaast zijn er bij PGSP “Duurzaamheid”-claims die in feite gewoon neerkomen op een sterk staaltje “Greenwashing”, de manifest foutieve mededeling over de rij-route van het werfverkeer en de flagrant incorrecte afbakening van het Mathildeplein. Of ook nog de onjuiste aflijning van Natuurgebied Overmeers: vergelijk de correcte contouren op de Officiële kaart van Stad Gent met wat PGSP ervan maakt (Afb helemaal onderaan) en je merkt meteen hoe “Fake” PGSP wel is.
In afwachting van antwoorden op al de terechte vragen, opmerkingen, bedenkingen, verzuchtingen en bezorgdheden van buurtbewoners zijn “Werfbezoeken en rondleidingen” zowat één van de weinige activiteiten waarin Infopunt PGSP nog lijkt in uit te blinken. Onder de noemer "Info & inspraak" (sic !) er zijn "Rondleidingen voor socio-culturele verenigingen of groepen", "Thema”-wandelingen en zelfs een heuse “Rondleiding voor scholen”.
Ook alle andere zgn. “info-verstrekking” kan PGSP gemakkelijkheidshalve dan ineens toevoegen aan het lijstje “Rondleidingen”, en wel in een geheel eigen categorie: die “van het kastje naar de muur” (AKA “met een kluitje in het riet”).