Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

PGSP Station 10nov23Eind 2027” als “streefdatum voor het einde van de werken aan Station Gent Sint-Pieters zal niet worden gehaald …

… en dat was eigenlijk al algemeen geweten, al blijft het wellicht (nog even) wachten op een “officiële” bevestiging daarvan.

Project Gent Sint-Pieters liet recent weten dat

de (trein)sporen 7 en 6 op 10/12/23 weer in dienst zouden genomen worden - dat is ruim 6 maand later dan in september 2021 meegedeeld; toen was het nog: “Voor de zomer van 2023 (...) gaat spoor 6 opnieuw in dienst.

Het betekent evenmin dat die perrons (incl. (rol)trappen en liften) tegen dan al afgewerkt zullen zijn: enkel de perrons 8 en 7 zouden dat tegen dan wél zijn. De afwerking van perron 6 (op 20/09/21 nog voorzien om “Tegen het einde van 2023” “klaar” te zijn) is intussen stilletjes doorgeschoven naar een latere datum.

Het heeft dus 13 jaar geduurd voor de renovatie van de sporen 12 (gestart in september 2010) t.e.m. 6. Aansluitend kan dan aan de renovatie van de sporen 5 t.e.m. 1 begonnen worden. De werken aan het Sint-Pietersstation zullen met andere woorden eind 2023 nét over de helft zitten.

Spijtig genoeg is ook de architecturale kwaliteit ondertussen sterk achteruitgegaan. Op de sporen 6 en 7 is dit reeds zichtbaar: een volledig gesloten dakconstructie, grijs bouwtextiel aan de zijkanten en veel beperktere afwerking.

Planning voor komende jaren

Indien de vooropgestelde datum voor de heringebruikname van de sporen 7 en 6 zou gehaald worden, werd aan deze beide sporen ruim 27 maand gewerkt: van 21/09/21 tot 10/12/23.

Diezelfde 10de december 2023 zouden dan al meteen de sporen 5 en 4 uit dienst gaan voor de ontmanteling van die sporen en wissels door Infrabel. Dit zou ca.2 maand duren, zodat half februari 2024 zou kunnen gestart worden met het uitgraven van het volgende deel van de kelder (incl. het heropstarten van de bodembemaling[1] ) en het bouwen van het volgende spoorviaduct (naar analogie met sporen 7 en 6; meer gedetailleerde omschrijving van de werkzaamheden lees je hier).

PGSP VerloopStationswerkenTellen we vervolgens ook +27 maand bij midden februari 2024 (zie overzicht in tabel), dan komen we ongeveer uit in midden mei 2026 (waarna opnieuw 2 maand “ontmanteling Infrabel”, en bouwverlof), zodat in september 2026 de werken aan de sporen 3 en 2 zouden kunnen aanvangen.

PGSP Overkapping Spoor1Als ook deze twee sporen +27 maand tijd vergen voor het uitgraven van de kelder, aanleg spoorviaduct etc, brengt dit de afwerking van sporen 3 en 2 naar december 2028.

Tenslotte komt ook spoor 1 (aan de kant van het elegante, als Monument beschermde Stationsgebouwlinks op de Afb) aan de beurt voor de ontmanteling door Infrabel. Voor zover ook hier eenzelfde timing wordt aangehouden volgt de verdere afwerking van perron 1 dus ten vroegste ergens in 2030, ruim 3 jaar later dan aangekondigd.

PGSP Bushalte 09dec22 1En pas op dat moment kan aan het tram- en busstation (Afb links) worden verder gewerkt dat aan de noordzijde en onder het station wordt aangelegd. De “Stationswerken” zullen dan al méér dan 20 jaar bezig zijn.

 

 

 

 

 [1] Bodembemaling: voor de bemaling van de zgn "2deFase" van de Stationswerken (2021-2027?) mag 584.990m³ grondwater worden weggepompt = 584,990 miljoen liter ! Zie Afb:

PGSP Screenshot Bemaling Vergunning 02mei22

 

 

Pin It