Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

In een brief van 2021 aan buurtbewoners beloofde het Gentse Stadsbestuur om ten laatste eind 2022 trajectcontroles in te voeren in de Sint-Denijslaan tussen de Vaerwyckweg en de R4.

De Sint-Denijslaan is een rechte, brede straat van ruim anderhalve kilometer lang die niet uitnodigt om je aan de snelheidslimiet van 30 km/u te houden. Door de vele scholen, het bus- en tramstation en het treinstation is de Stationsbuurt één van de drukste buurten van Gent.

In de straat verplaatsen veel buurtbewoners, pendelaars, bezoekers van de polikliniek en schoolgaande kinderen zich met de fiets. Trajectcontrole is hier daarom zeker aangewezen.

Eerder liet het Stadsbestuur rijbaankussens aanleggen en bracht ze markeringen “zone 30” op het wegdek aan, maar deze ingrepen schrikken hardrijders onvoldoende af. Uit een studie van de Vlaamse Overheid (Finaal rapport: Het opstellen van aanbevelingen en richtlijnen rond milieuvriendelijke weginrichting, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie- Afdeling LHRMG) blijkt dat rijbaankussens voor 75% meer emissies kunnen zorgen. Bestuurders moeten vertragen vóór een verkeersplateau of drempel, na de snelheidsremmer versnellen de bestuurders opnieuw. Deze acceleraties zorgen voor een verhoging van de uitstoot van emissies. Daarenboven wordt het aanleggen van drempels op een weg, met dichtbij bebouwing, afgeraden omwille van de voorkomende geluids- en trillingshinder. Een studie van een erkend studiebureau (maart 2021) toont aan dat dag én nacht Europese normen (DIN 4150-2 “Trillingen in gebouwen; Hinder voor personen in gebouwen”) worden overschreden door de vele bussen van De Lijn en vrachtwagens die te snel over de rijbaankussens rijden. Rijbaankussens zouden enkel toepasbaar zijn op wegen met een snelheidsregime < 50 km/u. Hetgeen in de praktijk helemaal niet zo is in de Sint-Denijslaan. Bewoners klagen dit al jaren aan bij verschillende instanties van de Stad Gent, de bevoegde Schepen en de Burgemeester.

Eind 2022 was er gedurende een 5-tal dagen een superflitser actief. Zowel in januari als in maart 2023 hebben we het Mobiliteitsbedrijf via mail volgende vragen gesteld: “vanaf welke snelheid werd geflitst, hoeveel wagens werden in die korte periode geflitst en hoeveel wagens werden geflitst die sneller reden dan 50 km./uur”. Tot hiertoe wachten we nog steeds op een antwoord op deze vragen. Gelukkig bracht een artikel in de pers een gedeeltelijk antwoord op onze vragen. Uit onderzoek van het Nieuwsblad blijkt dat in 2022 liefst 133 boetes uitgeschreven werden voor snelheidsovertredingen in de Sint-Denijslaan. In een brief naar een buurtbewoner (april 2023) schrijft het Kabinet van Burgemeester De Clercq dat bij anonieme controles er een overtredingsgraad van 28% was (bijna 1/3 bestuurders ! ). Ondanks de grote zichtbaarheid van de LIDAR was er eind vorig jaar nog een overtredingsgraad van bijna 10%. Men leest verder: “In afwachting van de trajectcontrole en extra infrastructurele maatregelen ”.

Dit maakt duidelijk dat trajectcontrole hier meer dan ooit nodig is. Bovendien blijkt uit een barometer van Verkeersslachtoffers van het onafhankelijke kennisinstituut VIAS dat het aantal Gentse verkeersslachtoffers bij fietsers in Gent de afgelopen tien jaar sterk is toegenomen. De laatste 10 jaar is het aantal slachtoffers onder de fietsers te Gent met liefst 21,4 % toegenomen (periode: 2013-2022; parameter: fietsers). Uit recente cijfers van de Gentse Politie blijkt dat bijna de helft van de verkeersslachtoffers een fietser is.

Trajectcontrole is de enige manier om snelheidsduivels te dwingen om zich aan de snelheidslimiet te houden zodat voetgangers en fietsers hier veilig kunnen oversteken.

WG SPB SintDeRacelaan 15maa23Omdat de Sint-Denijslaan soms op een racebaan lijkt, hebben een 30-tal gezinnen op 15 maart 2023 actie gevoerd om de beloofde, maar uitgestelde trajectcontrole ingevoerd te zien.

De belofte van het Stadsbestuur uit 2021 om in de loop van 2022 hier de nodige trajectcontrole in te voeren is evenwel tot op vandaag nog steeds dode letter gebleven. Hoewel trajectcontrole inmiddels in elke andere steden een feit is, liet het Stadsbestuur onlangs via een artikel in de pers weten waarom trajectcontrole in Gent niet mogelijk zou zijn op onze gemeentewegen: de Gentse politie mag niet meer dan 80.000 snelheidsboetes per jaar doorsturen naar het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) doordat er niet genoeg personeel is om meer foto’s te kunnen verwerken.

Nu al ziet het er naar uit dat zonder trajectcontroles het maximum aantal snelheidsboetes zal gehaald worden. We hopen dan ook dat het Stadsbestuur er op blijft aandringen dat het Gewestelijk Verwerkingscentrum meer middelen krijgt om een groter aantal boetes te verwerken, zodat de beloofde trajectcontrole uiterlijk in 2024 een feit wordt.

Het doel van de trajectcontrole is echter niet het innen van boetes maar het écht implementeren van de Zone30 en het nastreven van een veilige, leefbare omgeving. Als de trajectcontrole en de Zone30 goed aangeduid worden dan moet dit niet leiden tot veel meer boetes, wel tot meer veiligheid en minder hinder.

IMG 3944 SDL 

 

Pin It